De blijde dag
Stijn Streuvels
Tielt: Lannoo, 2021
170 p.
9789401478274 (hardback)

De andere kant van de heuvels

Was Stijn Streuvels een voortijdige feminist-van-de-derde-golf? In De blijde dag trekt hij de lezer binnen in een vrouwelijke microkosmos waarin de patriarchale mechanismen van macht en gezag evengoed gedijen.

Wikipedia en Goodreads zullen het u niet vertellen, maar De blijde dag is een boek over gezang. Of preciezer: het is een novelleachtige roman over sirenen die je met hun wonderbaarlijke stemmen wijsmaken dat aan de andere kant van je werkelijkheid het gras groener is.

Door een samenloop van omstandigheden staat de zeventienjarige Hélène Grisar zich al vroeg in dit verhaal hoog op een berg te verbazen omdat ze ineens 'heel de wereld' kan overzien zonder ergens een kloosterzuster of een weesmeisje te ontwaren. Ze moet nog diezelfde avond naar het weeshuis terug, want er is behalve de zusters niemand om haar in huis te nemen. Dat doet ze na afloop van die Hele Blijde Dag min of meer gewillig, maar met een diep medelijden met het weesmeisje dat ze al die jaren is geweest.

Als ze bij thuiskomst moet bidden, hoort ze in haar hoofd de liedjes die ze op de heuvel heeft leren kennen. De gezangen van haar rijke en vooral vrije neven en nichten blijven als op repea…Lees verder

Nieuwe editie van een klassieke novelle (1909) van de Vlaamse auteur Stijn Streuvels (1871-1969) die een van de grote vernieuwers van de Nederlandse literatuur was. Zijn romans, zoals ‘De oogst’ (1901) en ‘De vlaschaard’ (1907), zijn te vergelijken met het werk van de Franse schrijver Émile Zola en de Rus Tolstoi. Zijn novelle ‘De blijde dag’ is ook nu nog heel leesbaar en overtuigend qua mensvisie en psychologie. Het weesmeisje Hélène Grisar groeit op in een door nonnen gerund weeshuis. Op een dag krijgt zij bezoek van een rijke oom die Hélène meeneemt voor een familie-uitje. Het wordt Hélènes eerste kennismaking met het leven in de echte wereld. Zij speelt, zingt en raakt verliefd. Hélènes verlangen naar de wereld is gewekt, maar haar droom om voorgoed het weeshuis te verlaten komt haar zwaar te staan. Streuvels weet prachtig de levenslust te vatten in een heel eigen kleur- en klankrijke taal. Ook de teleurstelling en pijn door de regels van het weeshuis (verpersoonlijkt door de kil…Lees verder

Over Stijn Streuvels

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door De originele uploader was Bart Van Mol op de Nederlandstalige Wikipedia

Stijn Streuvels, pseudoniem voor Franciscus Petrus Maria (Frank) Lateur (Heule, 3 oktober 1871 – Ingooigem, 15 augustus 1969) was een Vlaams schrijver.

Situering

Streuvels geldt als een van de belangrijkste vernieuwers uit de Nederlandstalige letteren. In een hoogst creatieve en originele taal, die zijn werk vandaag voor sommigen moeilijk toegankelijk maakt, schreef Streuvels naturalistische novellen die verwantschap vertonen met het werk van Émile Zola en de grote Russische auteurs van zijn tijd (met name Tolstoj).

Uit het archief met nominaties voor de Nobelprijs voor de Literatuur bij de Zweedse Academie blijkt dat Streuvels van 1937 tot en met 1957 dertien keer genomineerd is geweest voor de Nobelprijs. Ook in 1965 en 1969 werd hij volgens het Nobelprijsarchief genomineerd.

Schoolverlater op veertienjarige leeftijd, en van dan af in de leer als bakkersgast, werd en bleef Streuvels een meertalige autodid…Lees verder op Wikipedia