Der Spaziergang
Amsterdam: Uitgeverij Rainbow, 2021
158 p. : ill.
9789041714046 (hardback)

Het ontspoorde kuieren

Een verhaal over een wandelende man waar nauwelijks iets in gebeurt? Het is grootste literatuur, dankzij de stijlrijke Robert Walser. Hans Cottyn

Robert Walser blijft een te herontdekken schrijver, ondanks alle ereschoten die collega's van grote faam voor hem hebben gelost. Die herontdekking kan nu alvast weer een beetje vlotter. NaDe vrouw op het balkon, de prachtige verzameling prozastukjes die in 2013 verscheen bij de kleine uitgeverij Parrèsia, gaat ook uitgeverij Lebowski, altijd op zoek om van vergeten schrijvers een verkoopsucces à la John Williams'Stoner te spinnen, met de Zwitserse auteur aan de slag.De wandeling is een novelle die Walser in 1916 schreef, op het toppunt van zijn kunnen en zijn geestelijke gezondheid. Machteld Bokhove vertaalde ook deze bijzondere en bizarre tekst met bravoure en smaak.

Verwacht u niet aan een plot.De wandeling gaat over een schrijver die, omdat het schrijven niet goed lukt, zijn 'schrijf- en spookkamer' ontvlucht en een luchtje gaat scheppen, in de stad en op het platteland. Hij ontmoet op zijn ommetje een paar mensen, een professor, een bakker, een boekhandelaar. Ze zijn verd…Lees verder

De auteur (1878-1956) van dit verhaal werd in de Zwitserse stad Biel geboren. Zijn inkomsten verkreeg hij met beroepen als bankmedewerker en boekhandelaar. Hij schreef gedichten, romans en korte prozateksten. In Berlijn kreeg hij toegang tot literaire kringen. Erkenning door zijn collega's betekende voor hem echter geen publiekelijk succes, waardoor hij teleurgesteld naar Zwitserland terugkeerde. Wegens psychische problemen bracht hij de laatste jaren van zijn leven eenzaam en vergeten in psychiatrische ziekenhuizen door. Walser hield van wandelen en zo is het niet verwonderlijk dat de mijmeringen in ‘De wandeling’ (uit 1917) een melancholische en geconcentreerde weergave zijn van Walsers werk en een treurig leven, van de ongerijmdheden van het moderne leven en existentiële vraagstukken. De tekst heeft behalve de wandeling door een stad en haar omgeving geen handeling, geen hoogte- of dieptepunten. Dit taaljuweel doet qua stijl en karakter sterk denken aan een auteur als Kafka. Bevat …Lees verder

Over Robert Walser

Robert Otto Walser (Biel, 15 april 1878 – Herisau, 25 december 1956) was een Duitstalige Zwitserse schrijver.

Leven en werk

1878–1897

Walser werd als een na jongste geboren in een kinderrijke familie. Hij bezocht de vooropleiding voor het gymnasium, maar werd, ondanks zeer goede prestaties, al op zijn veertiende van school gehaald omdat het slecht ging met de winkel van zijn vader, een boekbinder en lijstenmaker. Van 1892 tot 1895 werd hij in de leer gedaan bij een bank in Biel. Hij raakte al vroeg enthousiast voor het theater. In 1894 stierf zijn ernstig depressieve moeder, de oudste dochter Lisa zorgde al jaren voor het gezin. In 1895 verhuisde hij naar Stuttgart, waar zijn één jaar oudere broer woonde, de schilder en boekillustrator Karl Walser. Hij probeerde toneelspeler te worden, maar werd wegens gebrek aan talent afgewezen. In 1897 trok hij te vo…Lees verder op Wikipedia