Strengel
Jona Oberski 1938-
Amsterdam: Ambo|Anthos, © 2022
239 p.
9789026360992 (hardback)

Roman in brieven over het trauma van de Holocaust

'Een boek dat je tot in het diepst van je ziel raakt', zei schrijver Chaim Potok over Kinderjaren van Jona Oberski. 'Onvergetelijk en confronterend.' Oberski baseerde zijn roman op zijn eigen kindertijd, waarin hij werd gedeporteerd naar Bergen-Belsen (hij verbleef in de barak naast Anne Frank) en daar zijn vader voor zijn ogen zag sterven van uitputting en honger, waarop zijn moeder gek werd van verdriet. Het boek werd in 1978 wereldwijd als meesterwerk ontvangen en in vijftien talen vertaald.

In de jaren negentig verschenen er nog twee prozawerken van zijn hand, maar die maakten minder indruk. Maar nieuw werk van Oberski mag nieuws heten. En uiteraard is er de hoop dat in Strengel de heldere stijl die Kinderjaren kenmerkte weerklinkt. Het boek bestaat uit brieven aan ene Liz, geschreven door een man die zijn verleden probeert te verwerken. Het trauma van de Jodenvervolging tijdens de oorlog, maar ook van de koele, onverschillige ontvangst in het thuisland daarna. Onvergete…Lees verder

Een psychologische briefroman over identiteit en leren omgaan met het verleden. Aan het woord is een man die mails schrijft aan zijn vroegere therapeute, Liz. De man probeert zijn huidige leven te omarmen, maar wordt dwarsgezeten door zijn schrijnende verstrengeling met vroeger, en de rol die de oorlog daarin heeft gespeeld. Door middel van het schrijven probeert hij tot een vorm van zelfcompassie te komen. Jona Oberski baseerde het verhaal op de persoonlijke ervaringen van een ex-collega, met wie hij jarenlang intensief contact had over hun gezamenlijke verleden, dat voor een groot deel parallel liep. ‘Strengel’ is in een pakkende, heldere stijl geschreven en maakt de lezer deelgenoot van de angsten, twijfels, overtuigingen en zoektocht van de hoofdpersoon. Het verhaal zal met name een literair lezerspubliek aanspreken. Jona Oberski (Amsterdam, 1938) is schrijver en fysicus. Zijn novelle 'Kinderjaren' (1978) verscheen wereldwijd in tientallen landen. In 1995 en 1997 verschenen nog tw…Lees verder

Over Jona Oberski

Jona Oberski (Amsterdam, 20 maart 1938) is een Nederlands kernfysicus en schrijver van Joodse afkomst. Hij is vooral beroemd om zijn autobiografische boek Kinderjaren waarin hij vertelt over zijn tijd als kind in een concentratiekamp.

Zijn ouders zijn een paar jaar voor de Tweede Wereldoorlog van Duitsland naar Nederland gevlucht. Maar ook in Nederland brak de oorlog uit en er was geen andere weg meer mogelijk dan die van al die vele andere joodse gezinnen; via kamp Westerbork naar Bergen-Belsen. Jona overleefde de oorlog maar zijn beide ouders stierven, waarna hij in een pleeggezin werd geplaatst. Aan dit pleeggezin heeft hij zijn eerste boek, Kinderjaren, opgedragen:

Aan mijn pleegouders
die heel wat met me hadden
uit te staan.